SARAHs HISTORIE

 

Igennem mit liv løber en rød tråd, der handler om at forstå, hvad et menneske er. Derfor har jeg studeret både anatomi & fysiologi, psykoterapi og teologi. Min kreative og kunstneriske åre kommer fra min opvækst. Begge mine forældre er skuespillere og jeg har haft enorm opbakning hjemmefra til at udforske mine egne kunstneriske og kreative sider både gennem dans, sang og teater. Det spirituelle aspekt har altid været meningsfuldt for mig at inkludere i mit verdens- og menneskesyn og i forhold til det kunstneriske udtryk er det store spørgsmål, hvad det er for en sluse, vi er i stand til at åbne, når inspirationen strømmer. Hvad åbner vi ind/ud til? Hvordan bliver man ved med at udvide sit kunstneriske og kreative råderum, så man ikke blot reproducerer og gentager? Derfor har jeg sådan en stor kærlighed til improvisationen som metode både for scenekunsten og skrivekunsten.

IMPROVISATION FIELD TECHNIQUE

Improvisation Filed Technique bygger på filosofien om, at alt er forbundet; at vi er i stand til at forbinde os energetisk med hinanden, med det ubevidste og kollektive arketypiske gennem fald og åbninger i tid og rum. At stille sig ind i det ukendte, hvad enten det er på scenen, i skriften eller i terapien, kræver tillid og teknik.. Til det formål har jeg udviklet Improvisation Field Technique. Min vision med teknikken er at tilbyde et rum, mennesker kan udvide sig i, hvor man kan udforske- og vinde nyt land i sig selv, slippe selvfordømmelsen og erfare en øget frihed.  


Jeg gæsteunderviser hvert år på Nordiska Teaterskolan (Göteborg), Københavns Film & Teaterskole og Copenhagen Alting School. I 2019 blev jeg inviteret til Stockholms Improvisationsteaters årlige festival, hvor jeg underviste sammen med Ed Greenberg (USA) og Nikola Matisic (SE). Siden er forbindelsen holdt ved lige og i 2020 lavede jeg online workshops for teateret og i 2022 var jeg tilbage og undervise på teatret. Jeg underviser også i Improvisation Field Technique på mine egne kurser, både for skuespillere & aspiranter samt forfattere og alle andre, der finder mening og fylde i at udforske kreativitetens kilder, det kunstneriske udtryk og forbindelsen til verden gennem dét at skrive. 

Sarah is one of the best educators I have ever encountered. Her ability to empathize, to push and pull according to each student’s exact need, is uncanny. 

Stuart Lynch - Head of Cph Film & Theater School (KFTS).

With Sarah's skillful guidance the students learn to trust emotional expansion, and they get the tools to navigate truthfully and consciously in dramatic improvisation. 

Carsten Kressner - Head of Ophelia Acting Studio (CPH/DK).

Sarah guides you to be able to bring your impulses out in the most genuine of ways, only expressing what you fully, honestly feel. What a joy it is to work with such an aware artist and teacher!

Stockholm Improvisation Theatre

FELT

FELT ('14-'21) er et teaterensemble, der arbejder med Improvisation Field Technique og dramatik improvisation. Drevet af Sarahs vision om at skabe fuldt improviserede og dramaturgisk sammenhængende teaterforestillinger i genren Drama, udviklede ensemblet en ny teaterform. Den eneste aftale skuespillerne har inden en forestilling starter er længden (oftest 90 min.). Karakterer, replikker, temaer osv. er altsammen improviseret på stedet. Alt andet end skuespillerne er taget væk: kostumer, scenografi, manuskript og instruktør. FELT arbejder med at skabe emotionelle energifelter som stemningsskabende drivkraft.

FELT ENSEMBLE

Laura Bach

Sebastian Jessen

Laura Drasbæk

Johannes Nymark

Charlotte Munck

Cyron Melville

Mathilde Norholt

Adam Brix

 

GRUNDLÆGGER OG INSTRUKTØR 

Sarah Caroline Kenter

 

FELT HAR SPILLET PÅ DISSE VENUES:

Husets Teater, Teatret ved Sorte Hest og Teater Grob (CPH)

Stockholm Fringe Festival, Teater Tribunalen ('17)

supported by Danish Arts Foundation

Teater Momentum (Odense/DK)

Eutopia Stage (Aarhus/DK)

Dansehallerne (co-produktion with KFTS) og BLOX (CPH)

Teaterøen (CPH STAGE THEATER FESTIVAL)

Snorreloftet at Folketeatret (CPH STAGE)

_

“Sammenspillet skuespillerne imellem er så intenst lyttende og fortællende, at man rives med”.

Dorte Hygum, POLITIKEN 

_

“Den forestilling jeg så en februaraften på Husets Teater var både sjov, rørende og vedkommende.”

Laura Nissen, VINK

_

“Fuldstændig mind blowing og respektindgydende; særligt hvis du har prøvet at improvisere og ved, hvor ufatteligt svært det er.”

UNGTTEATERBLOD.DK

 

“Sammenspillet skuespillerne imellem er så intenst lyttende og fortællende, at man rives med”.

Dorte Hygum, POLITIKEN

_

“Den forestilling jeg så en februaraften på Husets Teater var både sjov, rørende og vedkommende.”

Laura Nissen, VINK

_

“Fuldstændig mind blowing og respektindgydende; særligt hvis du har prøvet at improvisere og ved, hvor ufatteligt svært det er.”

UNGTTEATERBLOD.DK